Aapjes en schildpadden… - Reisverslag uit Saint Lawrence Gap, Barbados van Natasja Koene - WaarBenJij.nu Aapjes en schildpadden… - Reisverslag uit Saint Lawrence Gap, Barbados van Natasja Koene - WaarBenJij.nu

Aapjes en schildpadden…

Blijf op de hoogte en volg Natasja

23 Juli 2012 | Barbados, Saint Lawrence Gap

Typisch Caribbean. Zit je op het vliegveld te wachten om te boarden, en je denkt, dat gaat ook zo gebeuren, want volgens de monitor is de vlucht ‘On Time’. Maar wat hier op schema liggen betekend, kan toch ook zo weer een uur vertraging betekenen. Erg fijn als je weet dat je bij de eindbestemming je vriendje voor het eerst na 5 maanden weer ziet, en ook de vlucht kon wat mij betreft wel een beetje sneller. In vergelijking met mijn vertraging op Antigua viel het gelukkig mee en landde ik terwijl het nog licht was op Barbados, waar Piet mij met Taxi en al stond op te wachten.. Terwijl we het al een aantal keren eerder hebben moeten doen, is het weerzien na zo’n lange tijd toch weer heel speciaal en heel vreemd.

Na een kort taxi ritje (het is tenslotte ook niet zo’n groot eiland), kwamen we aan in ons gastenhuis met een ruime kamer incl keukentje. Meteen natuurlijk even de boel verkennen en lekker aan het strand gegeten en onze eerste cocktailtjes genuttigd. Barbados had ons prachtige stranden beloofd en dat we zijn hier om vakantie te houden, dus heerlijk de eerste dag aan het strand gelegen. Heerlijk! En wij zouden wij niet zijn als we natuurlijk niet meteen een Italiaan op zoeken, dus de eerste dag meteen pizza gegeten.

Zoals met elke bestemming konden we dit eiland ook weer het beste gaan bekijken met een eigen auto. Voor de tweede dag dus ons bekende Suzuki shift gehuurd en het noorden van het eiland bezocht. Het zuiden en westen van het eiland kent die witte stranden met turquoise zee, in tegenstelling tot het noorden, waar het een en al kliffen zijn. Prachtig om het water hier tegen de kliffen te zien klotsen, foto’s en filmpje zeggen meer dan duizend worden, maar ik kan je zeggen, Piet kon daar wel uren naar kijken. Vervolgens een stukje doorgereden waar we een grot hebben bezocht die ook aan het water lag. Hier konden we dus op ooghoogte het wilde water tegen de rotsen aan zien slaan.
Barbados is het eerste eiland waar ik kom waar ze apen hebben en daar moesten we dan even naar gaan zoeken. En dat kon het beste in het center van het land in het Wildlife Reserve. Tientallen apen gezien, en van zo dichtbij. Helemaal niet bang dat ze waren, ik denk dat ik nog banger voor hun was eerlijk gezegd.
De dag afgesloten bij een beach-bar onder het genot van een Sex on the Beach en een lokaal ‘Banks’ biertje.

In St. Lawrence Gap hadden we een guest-house geboekt voor de eerste 3 nachten, maar hij was eigenlijk helemaal prima en hadden besloten daar maar gewoon te blijven.. Prima locatie, strand en alle eettentjes om de hoek.

Vrijdag weer een dagje strand. De hele week zijn we vroeg wakker, of dat nou komt door P zijn jetlag of dat het bed niet heel comfortabel was, maar voor het eerst worden we zaterdagochtend wakker door de wekker. Een catamaran trip staat op het programma vandaag. Een boot trip van zo’n 5 uurtje die ons brengt naar 2 mooie stranden om te snorkelen. Gegarandeerd met schildpadden zwemmen stond er op de flyer, en tijdens onze eerste stop zagen we ze inderdaad al in de verte zwemmen. Tegen de tijd dat iedereen in het water was met snorkels en al, had de bemanning ze met voer al richting de boot gelokt en 3 grote schildpadden zwommen om ons heen. Nog nooit hadden we schildpadden in het wild en van zo dichtbij gezien. Prachtig en zo gaaf! Na 2 keer te hebben gesnorkeld stopte we een derde keer voor een lunch. Hier konden we ook jetski’s huren en aangezien Piet het daar al de hele week over had en het hier nu de helft van de gemiddelde prijs was, konden we dat natuurlijk niet overslaan. Piet was weer net een klein jongetje hoe hij genoot met dit super snelle ding vliegend over het water.. Achterop zitten is toch ook een hele belevenis, want als niet-bestuurder weet je nooit precies wat er gebeurd en moest me dus wel stevig vasthouden.

Onze laatste dag wilden we toch nog graag een ander strand zien en dus pakte we de lokale bus (wat ongeveer net zo’n ervaring is als in St Lucia en voor Piet dus helemaal nieuw) naar Carlisle Bay. Een kilometers lang wit strand helemaal vol met zwarte lokale mensen, het was tenslotte zondag en de lokale bevolking geniet dan onder luide muziek en veel bier van het strand en hun vrije dag.

Onze laatste avond hadden we afgesproken met een stel uit Israël die we ontmoet hadden op de boot-trip en ons hadden uitgenodigd om met hun te komen eten in een Italiaans restaurant. Erg leuk en gezellig en zo spontaan. In Nederland zou je toch niet zo snel andere mensen uitnodigen om op jouw kosten te komen eten die je net een paar uurtjes kent, maar hier in te Caribbean gaat dat allemaal heel makkelijk. Of het komt door de relaxte sfeer en vakantie gevoel, dat weet ik niet, maar dat kan bijna niet anders.

Heerlijk weekje Barbados zit er al weer op. Volgende bestemming Trinidad, of toch ook nog Tobago? Daar zijn tenslotte de mooie stranden en net even wat meer toerisme.